لوازم خانگی

چرا لوازم خانگی می خریم ؟

چرا لوازم خانگی می خریم ؟ عبارت لوازم خانگی اسبابی تکنولوژیک را به یاد انسان می آورد که برای آسایش و امنیت محیط خانه خود آنها را اهلی یا خانگی می کنیم. به عبارتی این وسایل قرار است به آهنگ سرعت زندگی افراد جامعه بیفزاید تا با دنیای شتابنده پیرامون خود همپا شود.

اما آنچه اکنون از اهمیت برخوردار است بررسی صنعت لوازم خانگی در ایران و چگونگی هم آمیزی این صنعت با اقتصاد خانوار و در مجموع اقتصاد کشور است.

هر صنعت تولیدی در مسیر رشد و توسعه خود با چالش هایی رو به رو است و برای بقای رو به پیشرفت خود به امنیت اقتصادی و شغلی نیاز دارد و لوازم خانگی که زیر شاخه صنعت محسوب می شود از این قاعده مستثنی نیست.

لوازم خانگی

لوازم خانگی

 

دن کیشوت صنعتی

یکی از معضلات گریبانگیر این صنعت که موجب میشود پیشرفت و ترقی در این زمینه تولیدی اقتصادی حاصل کشورمان نشود پرداختن به فعالیتهای حاشیه ای است؛ فعالیتهایی که توجیه اقتصادی، فنی و صنعتی ندارند. به عنوان مثال یک محصول با یک ساختار و کارکرد اما با ظاهر متفاوت از سوی چندین کارخانه داخلی تولید می شود. یعنی فقط در ظاهر محصول تغییر ایجاد شده و در عمل یک کار تکراری صورت میگیرد.

به تعبیر یکی از واردکنندگان لوازم خانگی کارخانجات تولیدی لوازم خانگی در ایران ندانسته به دن کیشوت صنایع مادر ایران تبدیل شده اند.
در حال حاضر میزان بهره وری امکانات در زمینه تولیدات صنعتی داخل به ویژه لوازم خانگی بسیار پائین است. در نتیجه جایگاهی که صنایع ایران در بازارهای جهانی از آن برخوردارند شاید جزو چند جایگاه آخر محسوب شود و این هرگز جایگاه واقعی ما نیست.

سودای نوآوری

اقتصاد در این بخش بر روی صنعتی حساب می کند که با تولیدات کپی شده از محصولات مشابه داخلی و خارجی که اغلب مطابق با فرهنگ و اصول خانواده ایرانی نیست بلکه تنها به منظور حفظ ظاهر تجملی خانواده ها خریداری می شوند مثل قهوه جوش و مایکروفر و… به فکر فروش بیشتر و سود بیشتر برای خود است.

وجود علی السویه این صنایع و تسهیلات و یارانه هایی که دریافت می کنند ضربه مهلکی به اقتصاد ملی می زند و مسلماً کسب بازار فروش کاذب برای چنین محصولاتی با تبلیغات زیاد و یا اندک کاهش قیمتی در مقایسه با نمونه خارجی خود درآمد این بنگاه های تولیدی را آنقدر افزایش می دهد که در برابر مالیات و عوارض گمرکی در هنگام صادرات به کشورهای آسیای جنوب غربی تاب بیاورند در حالیکه کارخانجات تولیدکننده هم صنف این تولید کنندگان که در سر سودای شکوفایی اقتصادی بنیادی و ملی دارند و هدف برند شدن در سطح جهانی را برای مجموعه خود برگزیده اند هر روز بیش از روز قبل به عمق فراموشی و ضرردهی فرو می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

1 × چهار =

فهرست