لوازم خانگی

چرا لوازم خانگي مي خريم ؟

چرا لوازم خانگي مي خريم ؟ عبارت لوازم خانگی اسبابي تكنولوژيک را به ياد انسان مي آورد كه براي آسايش و امنيت محيط خانه خود آنها را اهلي يا خانگی مي كنيم. به عبارتي اين وسايل قرار است به آهنگ سرعت زندگي افراد جامعه بيفزايد تا با دنياي شتابنده پيرامون خود همپا شود.

اما آنچه اكنون از اهميت برخوردار است بررسي صنعت لوازم خانگی در ايران و چگونگي هم آميزي اين صنعت با اقتصاد خانوار و در مجموع اقتصاد كشور است.

هر صنعت توليدي در مسير رشد و توسعه خود با چالش هايي رو به رو است و براي بقاي رو به پيشرفت خود به امنيت اقتصادي و شغلي نياز دارد و لوازم خانگي كه زير شاخه صنعت محسوب مي شود از اين قاعده مستثني نيست.

لوازم خانگي

لوازم خانگي

 

دن كيشوت صنعتي

يكي از معضلات گريبانگير اين صنعت كه موجب ميشود پيشرفت و ترقي در اين زمينه توليدي اقتصادي حاصل كشورمان نشود پرداختن به فعاليتهاي حاشيه اي است؛ فعاليتهايي كه توجيه اقتصادي، فني و صنعتي ندارند. به عنوان مثال يك محصول با يك ساختار و كاركرد اما با ظاهر متفاوت از سوي چندين كارخانه داخلي توليد می شود. يعني فقط در ظاهر محصول تغيير ايجاد شده و در عمل يك كار تكراري صورت ميگيرد.

به تعبير يكي از واردكنندگان لوازم خانگي كارخانجات توليدي لوازم خانگی در ايران ندانسته به دن كيشوت صنايع مادر ايران تبديل شده اند.
در حال حاضر ميزان بهره وري امكانات در زمينه توليدات صنعتي داخل به ويژه لوازم خانگي بسيار پائين است. در نتيجه جايگاهي كه صنايع ايران در بازارهاي جهاني از آن برخوردارند شايد جزو چند جايگاه آخر محسوب شود و اين هرگز جايگاه واقعي ما نيست.

سودای نوآوری

اقتصاد در اين بخش بر روي صنعتي حساب مي كند كه با توليدات كپي شده از محصولات مشابه داخلي و خارجي كه اغلب مطابق با فرهنگ و اصول خانواده ايراني نيست بلكه تنها به منظور حفظ ظاهر تجملي خانواده ها خريداري مي شوند مثل قهوه جوش و مايكروفر و… به فكر فروش بيشتر و سود بيشتر براي خود است.

وجود علي السويه اين صنايع و تسهيلات و يارانه هايي كه دريافت مي كنند ضربه مهلكي به اقتصاد ملي مي زند و مسلماً كسب بازار فروش كاذب براي چنين محصولاتي با تبليغات زياد و يا اندک كاهش قيمتي در مقايسه با نمونه خارجي خود درآمد اين بنگاه هاي توليدي را آنقدر افزايش مي دهد كه در برابر ماليات و عوارض گمركي در هنگام صادرات به كشورهاي آسياي جنوب غربي تاب بياورند در حاليكه كارخانجات توليدكننده هم صنف اين توليد كنندگان كه در سر سوداي شكوفايي اقتصادي بنيادي و ملي دارند و هدف برند شدن در سطح جهاني را براي مجموعه خود برگزيده اند هر روز بيش از روز قبل به عمق فراموشي و ضرردهي فرو مي روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست